Share on Google+
2012. augusztus 6.,  hétfő
NAPITop-Fitinfo

Sport a menstruáció idején

A mozgást szorgalmazó szakemberek szerint a sport rendkívül jót tesz a nõi bajok idején is, hiszen csökkenti a görcsök okozta fájdalmakat. De ha valaki versenyszerûen mozog, teljesítménye romolhat a vérzés idején.

A fogamzásgátlóknak köszönhetõen rövidül a ciklus, kevesebb a vérveszteség, s így már maga az edzési napok száma is több lehet, a hormonfröccsök miatti hangulatingadozások pedig szinte teljesen megszûnnek.

– 20-30 évvel ezelõtt azonban még nem volt ilyen egyszerû a helyzet. Az 1972-es, müncheni olimpiai játékokon a 45 nõbõl még hatnak volt szüksége arra, hogy elõkészítsük, vagyis a menstruációját áthelyezzük – emlékezett vissza dr. Kovács Árpád, az Országos Sportegészségügyi Intézet (OSEI) nyugalmazott nõgyógyásza, hozzátéve: ebben az idõben még mindössze csak a sárgatest hormon adására volt lehetõség, amivel a ciklust egy héttel meg lehetett hosszabbítani. Ez a nõi nemi hormon a ciklus második felében termelõdik, s normális esetben a fogantatásban van szerepe.

– Ezt a kezelést azonban legalább két ciklussal a verseny idõpontja elõtt el kellett kezdeni. Sokan viszont csak a verseny elõtt egy-két héttel kaptak észbe, ekkor már nem mindig volt hatásos a kezelés – folytatta a fõorvos, aki elmondta, még a mai modern tablettákkal sem mindegy, hogy milyen hormonkészítményt kap a sportoló. – Olyan tablettát kell választani, ami megfelel a versenyzõ fenotípusának (vannak nõk, akiknek az ösztrogén, másoknak a progeszteron dominál a szervezetében), ellenkezõ esetben jelentõs súlygyarapodás várható. Egy hónap alatt akár 4-5 kilogramm is, ami egy élsportoló esetében egyáltalán nem megengedett.

Az alacsony hormontartalmú, folyamatosan szedhetõ hormontablettának köszönhetõen a sportolók teljesítménye jelentõsen nõtt, s mivel akár egy héttel is tovább szedhetõek, mint a ciklus normálisan tarthatna, egy héttel is áthelyezhetõ a menstruáció.

Menstruációkor a vérveszteség miatt csökken a teljesítmény, mivel a vér oxigénszállító képessége is csökken, és a vérrel jelentõs mennyiségû vas is távozik a szervezetbõl.

– Klinikai vizsgálatok szerint premenstrumban, vagyis a menstruáció elõtti 6-8 napban a teljesítményre már hatással vannak a hormonok, már csak az idegrendszeri befolyásolásuk miatt is. A menstruáció után általában jobb a teljesítmény. Általánosságban elmondható, hogy a normális hormonháztartású, szabályozott ciklusú nõk mindig eredményesebbek. A ciklus felénél, a hormonváltozások miatt nagyobb a sérülés esélye, de ez is csak azoknál, akik nem szednek gyógyszert – magyarázta dr. Kovács Árpád, hozzátéve: a menstruáció hormonális szabályozása nem számít doppingnak. Jobban nem teljesítenek tõle a nõk, mindössze a menstruáció ideje alatti teljesítmény csökkenés marad el.

A menstruáció egyeseknek egy fájdalommal és görcsökkel teli hosszú hét, másoknak olyan, mint bármelyik másik hétköznap. Egy valamiben azonban minden nõ megegyezik a nehéz napokon: szervezete vért, s így nagy mennyiségû vasat veszít, ami a szellemi és fizikai teljesítõképességre is negatívan hat. Nem csoda hát, hogy még a szakorvosok szerint is fontos, hogy a sportolónõk legfontosabb versenye ne a menstruáció idejére essen.

A mai modern fogamzásgátló eszközökkel már „könnyû” dolga van az orvosoknak és az élsportolóknak egyaránt. Szinte kivétel nélkül mindegyikük hormontartalmú gyógyszereket szed, hogy ciklusát kordában tartsa, s azt a versenynaptárhoz igazítsa.

Vannak olyan sportolók, akiknek a menstruáció, s vannak, akiknek éppen ennek elmaradása jelent problémát. Azoknál a lányoknál, akik már a pubertás elõtt aktívan sportolnak (korcsolyázók, úszók, balettozók), késõbb kezdenek menstruálni.

Az intenzív fizikai terhelés hatására megemelkedik a tesztoszteronszint, ez felborítja a hormonegyensúlyt. Ilyenkor átmenetileg csökkenteni kell az edzés mennyiségét és számítani kell arra, hogy késõbb is ritkább lesz a vérzés. Nem ritka, hogy csak 18-19 évesen kezdenek el menstruálni a lányok.

Bár a legtöbb nõ a négyévenkénti kihívást jelentõ olimpiákra és az egyéb világversenyekre tudatosan készül, elõfordulhat, hogy a verseny elõtt teherbe esik.

– Az 1960-as években hosszú viták folytak arról világszerte, hogy hagyjuk-e a nõket állapotosan versenyezni. Akkor még egyértelmûen tiltották, de éppen emiatt sokan el is titkolták a terhességüket. A tapasztalatok szerint azonban az ellenõrzés nélküli edzéseknél sokkal nagyobb volt a vetélések aránya. Ma, ha problémamentes a terhesség, akkor a 12. hétig engedjük a versenyzést, a magzat érdekében viszont javasoljuk, hogy a sporttal ne álljanak le a kismamák, hanem fokozatosan csökkentsék a mennyiségét – mondta a nõgyógyász.

Forrás: webbeteg.hu
még több Top-Fitinfo
Neked is megfordult már a fejedben, vajon mit csinálnak másképp azok, akik mindig tele vannak..
Kevés jobb választás van egy laktató, szénhidráttól mentes reggelihez, ami kellő energiával is..
Volt, aki a túlsúlya felét leadta!
És nem csak a szívinfarktus, hanem a magas vérnyomással összefüggésbe hozható probléma is – derül..
Nehéz elképzelni olyan háztartási terméket, amit több célra lehetne felhasználni, mint a..
még több hír
NAPIbulvár
A műsorvezető szereti teljesen lefoglalni magát. Két gyermek mellett ez nem is olyan lehetetlen. Most egy..
Az amerikai énekesnő és az F1 háromszoros világbajnok pilótája jól ismerik egymást. Számos..
Az énekes nagyon büszke a családjára, és persze imádja kislányát Suzy-t. Azonban a Tele Novellának..
NAPIAktuális
Csekély mértékben változott, de vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben mára..
Egy nyugdíjas férfi az Euro Jackpot magyar nyertese, akit hét milliárd forintot vihetett haza.
Magyarországon az édesanyákat, nagymamákat, nevelő anyukákat május első vasárnapján köszöntjük..
NAPIsport
A Nemzeti Sport információi szerint az FTC-Rail Cargo Hungaria női kézilabdacsapata ma jelenti be, hogy..
A 13 éves ráckevei motokrosszos megnyerte a hollandiai Arnhemben a szuperkrossz Európa-bajnokságot.
Simon Higby és Clara Prior olyan kiegészítőt készített, ami pontosan úgy néz ki, mintha egy..
kapcsolódó
24 óra
CSAK RÖVIDEN
aktuális
?
KATEGÓRIÁK
siccpasik
napiászonline
Kövess minket!